20120125

Hur man gör ett pocketbokfodral.

Hej allihop, nu är jag tillbaks efter ett "litet" uppehåll. ;) Så småningom kommer det säkert bilder på det jag sytt under hösten/vintern men just nu tänkte jag skulle visa hur man gör ett enkelt pocketbokfodral.

Alrighty then.

1. Välj ett fint tyg och klipp/skär ut en bit som är 41 x 20,5 cm stor.


2. Overlocka/sicksacka kortsidorna.


3. Pressa sömsmånen mot baksidan ca 1 cm.



4. Välj ett fint band och klipp en lagom lång snutt av det. (Mina brukar vara ca 25-27 cm långa)

 

 
5. Vik in kortsidorna  mot mitten 7 cm på vardera sida, var noga med att använda strykjärn så det blir jämt och fint. Nåla fast kortsidorna.
På ena sidan har jag nålat fast bandet. (Kom ihåg att peta in flärpen på bandet som sticker ut på bilden innan du syr. Den ska ligga löst inne i fickan som bildas.) Klipp även en lagom bit resår. Jag föredrar rundresår.
Nåla fast på motsatt sida på bägge sidorna. Här ska du INTE peta in ändarna.



6. Overlocka/ alt. sy med raksöm+sicksack. ihop allt. Nu ser ni hur jag menade med flärpen va?

 

7. Förstärk sömmen där resåren sitter fast med raksöm. Här har jag sytt med svart tråd så det ska synas bättre för er.



8. Vänd allt ut och in och pressa.


9. Tadaa! Klart och lätt som en plätt. Njut av din bok i ditt nya snygga fodral.



Redo för väskan!




2 kommentarer:

Mallaching sa...

Kul att se hur nån annan gör :)

Anna sa...

Gillar dina tutar! så enkelt och så snyggt och så praktiskt