20120906

Mösstutorial!

Börja med att välja ett vackert tyg. För enkelhetens skull har jag valt ett enfärgat tyg.
Då blir nämligen min mössa ursimpel att klippa ut. Använder man mönstrade eller randiga tyger som kräver mönsterpassning måste man vara mer noggrann, då klipper jag ut på ett helt annat sätt.
(Kort sagt klistrar jag ihop 4 eller 8 likadana mönster delar och klipper efter dom utan att vika tyget mer än en gång. )
Alrighty, då kör vi.


1. Börja med att vika tygets nederkant uppåt så hög du vill ha mössan.
 

2. Vik in dubbla bredden av mössmönstret. Ser skevt ut på bilden, men det är det inte.


3. Vik tyget in på mitten och se till att mössmönstret ryms.
Klipp runt toppen och ner på ena sidan. Var noga att du inte klipper i vikningarna!


Har du gjort rätt ska det se ut så här.


Och om du vecklar ut det.. såhär.


4.Vik in ytterkanterna mot mitten. och nåla ihop topparna som hamnar mot varandra.
(Egentligen brukar jag inte nåla, men jaggjorde mig till lite för er nu. ;) )
 
 5. Sy ihop topparna du nålade på overlock eller vanlig symaskin så här.
 

6. Vik din mössa så ytterkanterna hamnar på ena sidan och nåla sen ihop. Var noga med att passa in så att toppsömmarna träffar varandra. Då blir det snyggvesnyggt sen!
 

7. Sy ihop kanten nästan hela vägen runt. Lämna ett litet vändhål.
Såhär ska det se ut om du gjort rätt.

 8. Sno igenom mössan och kontrollera att toppsömmarna blev bra. (Se punkt 6.)
Som ett kryss ska det se ut.

9. Sy ihop vändhålet genom att vända in en smal sömsmån och sy med förstärkt raksöm tätt tätt längs kanten.



10. Vänd in insidan och du har en mössa.
Hmm.. förvisso sjukt tråkig..


11. Pimp pimp.. Tadaaa!


4 kommentarer:

lillaanna sa...

Du är bäst! Särskilt pimperipimpet i slutet gillar jag :-)

Kattis sa...

Tack för tuten, den behövdes :-).

Sansko sa...

Hej :-) Härlig blogg du har :-) Har kommenterat ett gammalt inlägg med en tut om babytossar. Skulle du vilja skicka mig mönstret pp dom? Tack på förhand. / Sandra sanja.persson87@gmail.com

Maya sa...

Hejsan.
Vilken mysig blogg. Jag som precis ska ge mig in i syträsket älskar alla tutorials som du har.
Mvh Maya