20120125

Mysiga ajaj-hjärtan. (Vetevärmare.)

Nu när jag ändå håller på tänkte jag visa en annan jättebra ge bort-grej. Nämligen ajaj-hjärtan.
Supersimpla att göra och otroligt användbara mot allt möjligt. Antingen kyler du den i frysen och sätter den mot onda bulor eller svullna leder. Eller så värmer du den i nån minut i micron och lägger tex. på magen när du har mensvärk eller varför inte en på vardera axel?


1. Du börjar med att klippa ut två hjärtan i ett fint tyg. OBS! Ej syntet!
Här har jag valt Liandlo:s fina gröna hjärtan.
För att få ett hum om storleken på mina hjärtan kan jag berätta att hjärtat är 14 cm från mitten högst upp och ner. Och 20 cm på bredaste stället tvärsöver.




2. Nåla ihop hjärtana räta mot räta. Så här:





 3. Sy ihop på overlocken (eller med raksöm + sicksack), börja sy ca 5 cm in från nedersidan.





4. När du har sytt runtom ska det se ut så här:




5. Nu syr du från hjärtats bottenspets och längs kanten som var öppen ca 3 cm.




6. Nåt sånt här på ett ungefär. Vänd hjärtat ut och in och fyll med helt vete sk.fodervete. (Finns att köpa på tex. granngården. 25 kg för ca 170:-) Lättast går det att fylla om man använder en tratt i öppningen.




7. Nåla igen öppningen. Ett bra sätt att ta fokus från sömmen  är att sätta sitt egna märke om man har något. Obs! Prova att micra ett innan du syr fast.



8. Sy igen med förstärkt raksöm. Se där, det var ju inte så svårt, eller hur? :)


Inga kommentarer: