20110909

Enkel necessär!

Simplaste necessären att sy är denna tycker jag. Går hur snabbt som helst och kan varieras i massor. Med handtag, utan handtag, stor, liten, bred, smal. Finns nåt för alla smaker. I denna tutorial har jag valt att visa den allra enklaste varianten.


Steg 1 - Välj ett tyg och en dragkedja. Just här har jag sytt i vaxduk, men det funkar lika bra med ett vanligt vävt tyg. Är det tunt kan du behöva stadga med vlieselin.


Steg 2 - Klipp ut en rektangel, så stor/liten du vill.  Det enda du ska tänka på är att dragkedjan ska vara lika lång som kortsidan på rektangeln. Här har jag bara höftat så det ska bli spännande att se hur den blir när den är klar! :)

Steg 3  - Nåla fast dragkedjan räta mot räta på ena kortsidan.


Steg 4 - Sy fast nära dragkedjan.




Steg 5 - Vik ut dragkedjan och sy fast den med en raksöm. Kanske lite snyggare/nogrannare än min. ;)




Steg 6 - Nåla fast dragkedjan på andra kortsidan och sy fast på samma sätt som i steg 4 och 5.


När du är klar ska det se ut så här på rätsidan. (Obs! Den är inte sned, den är bara slarvigt utvikt på bilden.)


Steg 7 - Vik tyget så du har dragkedjan i ena kanten. Markera bakkanten med nålar.


Steg 8 - Lägg nålarna mot dragkedjan och markera alla hörn med nålar.


Steg 10 - Vik in "kantnålarna" mot "mittnålarna" och nåla fast. Gör likadant på båda sidorna.


Var noggrann så att tyget hamnar kant i kant i mitten.Det blir snyggast då.


Steg 11 - Sy i hop alla tyglagren med en raksöm. Gör likadant på andra sidan. 


OBS! Kom ihåg att öppna dragkedjan litegrann innan du syr andra sidan. Annars kan det bli svårt att vända den ut och in sen. :)


Steg 12 - Sy en zigzag bredvid raksömmen så minskar du risken att tyget repar upp sig.


Steg 13 - Fäst alla trådar och klipp rent. Vänd sedan necessären ut och in.


Jaha, var det så den blev den här gången. Liten och tjock. Perfekt för mitt smink!


6 kommentarer:

Popcorn sa...

Supersöt ju! Knubbig och go! Fint tyg!

Lisa sa...

Vad smart! Det måste jag pröva!

skapaarlusta sa...

Snygg och lättsydd får man testa.

HiLi sa...

Perfekt att jag hittade den här nu! Superfin och det verkar relativt enkelt.
Tack för att du delar med dig!
Ska prova att göra en till systerdottern i julklapp!

Ingmarie sa...

Hej ! Och hur hitta jag hit ?
Minns ej .. men tur var det att jag hitta hit ..har sytt två nessesärer ikväll , blir nog snart nöjd . fick lite snea och vinga . men det var ett lättfattat mönster .. ett stort TACK...

Anonym sa...

Jag gjorde nog lite fel, jag tog en för kort dragkedja tror jag (15 cm) Ska testa med en längre imorgon :)